Jak si zorganizovat třídní nástěnku?
Nástěnka ve třídě je důležitým nástrojem pro organizaci a vizuální prezentaci podpůrných materiálů k výuce. Je to místo, kde můžete sdílet informace, vystavit studentské práce a udržovat přehlednost a řád ve třídě. Chcete znát praktické tipy pro třídní učitele a učitelky? Přinášíme vám je v našem článku.
Funkce, zóny, aktuálnost
Jasná představa o organizaci nástěnky
Než se pustíte do tvorby nástěnky, položte si otázku: „Jaké funkce má nástěnka splňovat?". Bude sloužit jako prostor pro prezentaci učiva? Nebo má tvořit vizuální podporu pro dodržování pravidel ve třídě? Může mít také primárně informační funkci a informovat o oznámeních a upomínkách či sloužit jako místo pro ukázku studentských prací. Rozhodněte, co vše má nástěnka splňovat, abyste měli jasnou představu, jak ji organizovat.
Rozdělení na části dle funkcí nástěnky
Podle funkcí, které jste si ujasnili, že má nástěnka plnit, ji rozdělte na části. Například může nástěnka obsahovat část pro učební materiály, sekci pro aktuality a rozvrh a sekci pro vystavení studentských prací. Tímto způsobem bude obsah nástěnky přehledný a strukturovaný.
Atraktivní a aktuální
Udržujte obsah nástěnky aktuální a pravidelně jej obměňujte. Obsah musí být pro žáky atraktivní a každá změna zaujme jejich pozornost. V kreativitě se meze nekladou. Zatraktivněte obsah novými fotkami, použijte jiné barvy než u předchozí výzdoby či přeskládejte rozložení jednotlivých zón.
Shrňme si to. Nástěnka má do třídy vnášet určitý řád a zároveň zútulňovat prostor. Než se do její tvorby pustíte, stanovte si tři základní věci. K jaké funkci má nástěnka sloužit, do jakých zón ji rozdělíte a jak budete její obsah udržovat aktuální a atraktivní.
Jako třídní pedagog máte jistě spoustu zkušeností, co na takové nástěnce nesmí chybět. Budeme rádi za zaslání fotografie, jak jste si právě Vy s tvorbou třídní nástěnky poradili. |